Een selectie
Vrouwenportretten
“Ik ben altijd op zoek naar het androgyne aspect in een portret. Ik zie in een vrouw graag een man en in een man graag een vrouw. Zeker als het gaat om mijn ‘gesampelde’ portretten die ik samenstel uit onderdelen van dierbare gezichten.”- Neel Korteweg
Een selectie
Mannenportretten
Een selectie
Kinderportretten
De kinderportretten zijn meestal in opdracht geschilderd. Ook hier speelt associatie een grote rol. Aan wat en wie doen ze me denken? Ik zoek graag naar de aankomende volwassene in het kinderportret.
Een selectie
Historische portretten
“Historische portretten komen op mijn pad als ze passen in het project waar ik mee bezig ben.
Ze ontstaan uit grote bewondering of verwondering.” – Neel Korteweg
Ode aan Lucas Cranachs Luther 1546
Tijdens Korteweg’s studie over Erasmus, die uitmondt in de tentoonstelling ‘Erasmus van Amsterdam’ in het Museum Amsterdam 2014 bestudeert zij uitgebreid de correspondentie tussen Erasmus en Luther. Het kritische portret ‘Luther met gele ring’ wijst naar zijn anti-semitische houding in de middeleeuwen.
London the National Portrait Gallery, 4 januari 2018
Lyndal Roper nodigt Neel uit om aanwezig te zijn bij haar lezing Martin Luther, ‘The Stout Doctor’, in The National Portrait Gallery. Een lezing waarin Lucas Cranach’s portretten van Luther centraal staan. Als afsluiting van haar lezing kiest Roper Kortewegs ‘Luther met de gele Jodenring’. Het enige en eerste Luther-schilderij door een vrouw geschilderd, stelt Lyndal vast: “Traditioneel, dat zeker, want Korteweg neemt de Cranach-portretten als uitgangspunt. Maar nu met een naakt lijf onder zijn zware jas (om het gulzige lijf te accentueren) met een rood aangelopen gezicht (nee, gezond was hij zeker niet), met een stuurse blik (hij mocht/kon niet twijfelen) en met nog vleziger handen dan in Granachs portret, die in plaats van een kleine bijbel een gele cirkel lijken te willen verbergen onder zijn zwarte mantel.” Roper noemt het een psychologisch portret met verschillende lagen, “Korteweg is showing us another Luther”.
Lyndal Roper appointed Regius Professor of Modern History at the University of Oxford in 2011, is the author of a variety of groundbreaking works on witchcraft. Her most recent publication is a biography of Martin Luther (2016), which was preceded by books on women, morality and religion.: Martin Luther, Renegate and prophet.
Een verantwoording
London, the National Portrait Gallery 4 januari 2018
“Erasmus achtte Luther hoog. Zeker als het ging over de misstanden in de Katholieke kerk van die tijd. Ook steunden zij elkaar bij het stimuleren van educatie voor het volk en in het zelfstandig mogen denken over de christelijke leer. Het antisemitisme was wijd verspreid in de middeleeuwen. De vele gevelstenen, (met aan varkens lurkende Joden, de zg. Judensau), aan de middeleeuwse kerken getuigen daarvan. Iedereen, ook de grote humanist Erasmus liet zich er soms door meeslepen. Zo ook Shakespeare, die de Koopman van Venetië schreef. Echter nooit in die extreme mate waarin Luther zich uitsprak tegen de Joden. Erasmus nam daar afstand van. Hun correspondentie eindigde in harde woorden en beschuldigingen. In deze tijd zou je kunnen zeggen dat Luther in de laatste jaren van zijn leven radicaliseerde. Het viel mij op dat tussen de duizenden odes en bewonderende portretten die er door de eeuwen heen van Luther zijn geschilderd zijn (ook door de allergrootste zoals Holbein en Granach) er bij mijn weten geen portretten zijn gemaakt waarin dit onaangename aspect van Luther aan de orde komt.
Het portret dat ik wilde schilderde moest relativeren. Geen held van het bevrijde geloof en ook geen Jodenhatende karikatuur. Het portret wilde ik eerder zien als een waarschuwing. Het vertelt hoe een algemeen levende populistische gedachte grote gevolgen kan hebben als deze uitvergroot wordt door een invloedrijke denker, door iemand met macht. Ook eeuwen later toen de gele ring van de middeleeuwen allang vergeten was toch weer opdook in de vorm van een gele Davidster, ingezet door Hitler en het fascisme.” – Neel Korteweg, London
Een selectie
Zelfportretten
“Telkens bij belangrijke veranderingen of gebeurtenissen in mijn leven schilder ik een zelfportret. Het laatste zelfportret dateert uit 2021: Covid 21” – Neel Korteweg
Een selectie
Dierenportretten
“Ik ben een poezenvrouw. Met Micky, Putje, Knup, Poesta, Lippi, Aapje, Teunie, Lucky woonde ik samen. Sinds 2007 is kater Boris mijn trouwe huisvriend. Hij poseert graag en heeft een eigen ‘BorisPost’ waarin zijn volgers hem door de jaren heen steeds beter leren kennen. Katten schilder ik het liefst als ware mensen.” – Neel Korteweg