Actueel
30 oktober 2024
Presentatie van ‘Erasmus de reiziger’
Bij de Rotterdamse uitgeverij Ad Donker werd op feestelijke wijze het zojuist verschenen boek ‘ERASMUS de reiziger, avontuurlijke brieven van een Europeaan’ gepresenteerd. De brieven werden samengesteld en ingeleid door dr. John Tholen, conservator van de Erasmus collectie bij de bibliotheek Rotterdam.
Op de cover van het boek is mijn recente portret uit 2022 afgebeeld: ‘Erasmus laat klaprozen achter’ (acryl op linnen 40/40 cm). Dit imaginaire portret van Erasmus toont hem op 35 jarige leeftijd. De achtergrond en de titel verwijzen naar mijn eerdere portret ‘Erasmus in klaprozen hemd’, dat door Sandra Langereis werd gekozen als cover voor haar bekroonde biografie ‘Erasmus Dwarsdenker’ uit 2021.
Smel is it Strân fan ’t Hert.
Op 23 september 2024 vond in het Allard Pierson in Amsterdam de presentatie plaats van een bundel Friese vertalingen van Emily Dickinson van de hand van conservator Klaas van der Hoek getiteld: Smel is it Strân fan ’t Hert.
Het is voor mij een grote eer dat Klaas van der Hoek mijn portret van de ook door mij zeer bewonderde dichteres uitkoos als cover voor deze unieke uitgave.
26 juli 2024
AWARD 2024 VOOR THE HOLY LAND CONFEDERATION
In het Raadhuis van Wassenaar is De Nederlandse Onafhankelijkheidsprijs, de ‘Dutch Independence Award 2024’ dit jaar op 26 juli uitgereikt aan het Palestijns-Israëlisch vredesinitiatief ‘The Holy Land Confederation’ van Hiba Husseini en Yossi Beilin. Mijn ontwerp voor de Award 2024 verbeeldt een stap voorwaarts. Het bronzen beeld is geplaatst op een donkere zwart-wit nero marquina marmeren sokkel.
De Onafhankelijkheidsrede werd uitgesproken door prof. dr. Afshin Ellian en de voormalig diplomaat Robert Serry, voormalig Midden-Oosten gezant van de Verenigde Naties verduidelijkte de statelijke opties voor vrede.
Het is voor mij een eer om een kleine bijdrage te mogen leveren aan een grote strijd voor vrede in het Midden-Oosten.
21 maart 2024
Opening Club Erasmus met Sandra Langereis
In de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag is op 21 maart Club Erasmus, de nieuwe knalrode publiekszaal geopend met een schitterende lezing van Sandra Langereis waarin zij de actualiteit van het gedachtegoed van de grote humanist onderstreept.
Op de achtergrond was daarbij mijn recente schilderij ‘Erasmus 35 jaar’ te zien.
Binnenkort zullen naast interessante ‘Erasmiana’ ook de piëzografie van Erasmus in Klaprozenhemd en het boek Erasmus van Amsterdam de vitrine sieren.
Februari 2024
DE IMAGINAIREN 2024
Ze ontstaan in mijn verbeelding. Ik denk ze een leven toe. In 2024 stappen ze vanuit het imaginaire in de realiteit. Ze verbazen me, soms bewonder ik ze. Soms wil ik de ‘Imaginairen’ leren kennen, of juist niet. Ik hoop u te mogen blijven verrassen met deze portretten. Ik zet ze met regelmaat op Facebook en Instagram, reageer gerust.
9 januari 2024
DE IMAGINAIREN 2024
Dit wordt voor mij het jaar van imaginaire portretten. Ze ontstaan u in mijn verbeelding. Dit jaar krijgen ze een naam en een leeftijd.
In de Ardennen tekende ik op leisteen een portret.
Daar bedacht ik het plan voor een serie Imaginaire Portretten die ik in de loop van 2024 wil publiceren. Ik zet ze met regelmaat op Facebook en Instagram.
De 26 jarige Alida d’Ardaen is op de eerste van de serie die zich als ‘Imaginair’ presenteert.
Wordt vervolgd.
2024
Onderhandel!
Pacisci, Negotiate, Négocier, Ngarempugkeun, Kujadiliana परक्रामण, Verhandeln, Negociar, Negoziare, Pregovarati, לָשֵׂאת וְלָתֵת, Kōshōsuru, Tánpàn, Tafawud, Semja, Bести, Bестипереговор, Underhannelje, Nереговор, Farhandlen, Berunding, مذاکره کنند, Negocjować, Nреговарати, Pregovarati, Müzakere Etmek, Tárgyalni, Banakts’el, Intertrakti, Neuvotella, Dozkirin, A negocia, Rуфтушунид кардан.
Vrijdag 1 december 2023
Opening salontentoonstelling bij Arti et Amicitiae in Amsterdam
Aan het eind van het jaar pakt de Amsterdamse kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae groots en feestelijk uit met de ledententoonstelling in de salon. Tweehonderd kunstenaars tonen elk één recent werk uit 2023. Ook de piëzografie ‘KOGELHULS EN HAZENSTAART van Neel Korteweg is t/m 23 december 2023 te zien op deze expositie.
ARTI ET AMICITIAE
Rokin 112 Amsterdam, 2 t/m 23 december 2023 geopend di. t/m zo. van 12-18 uur
Atelierpresentatie nieuw werk
De Kogel en de Hazenstaart
26 november 2023
In de tuin van vriendinnen in de Ardennen groef ik een slank verkleurd koperen bloemenvaasje op dat bij nader onderzoek een Duitse kogelhuls bleek te zijn uit het Ardennenoffensief. Voor het eerst van mijn leven voelde ik ‘oorlog’ in mijn handen. In dat kleine vaasje school verwonding en dood. In een wereld vol oorlogsgeweld bleek ik geen enkele notie te hebben van enig oorlogstuig.. In Amsterdam kon ik er nauwelijks naar kijken. Uiteindelijk stak ik om de zwaarte te verlichten een donzige halm hazenstaartgras in de kogelhuls.
Michel Maas, schrijver/journalist (Volkskrant, NRC) las in het atelier zijn essay over dit werk voor waarin hij associeert naar aanleiding van deze piëzografie en openhartig vertelt over wat de kogel in zijn eigen leven betekende.
Citaat:
“De piezografie ‘De Kogel en de Hazenstaart’ van Neel is in de eerste plaats esthetisch, het is gewoon mooi: de foto, de bijna kleurloze bruingroene kleuren van de vlekken op het koper tegen de blonde zachtheid van het pluis en de zwarte achtergrond.
Bijna zou je vergeten dat de huls een huls is, de lanceerbuis van een kogel, een genadeloze kogel die een einde heeft gemaakt aan een soldatenleven.”
Zelf las ik mijn verhaal ‘Wat achterbleef’ voor, dat ik aan zee in Coutainville schreef.
Vluchten wilde ik vooral , weg van al het oorlogsnieuws en kuddewaan.
Het leek mij aardig te lukken in de eerste zonnige week van september maar al snel kon ik niet meer ontsnappen aan het dreigende gevoel. Al gauw werd alles dat ik zag gekleurd in `wapenlicht’. Een selectie van deze wonderlijke wapens en wezens die ik aan zee maakte stelde ik tentoon op aangespoeld polystyreen beladen met zeepokken.
Citaat:
“Misschien kon ik juist beter in de zee blijven staan om tenminste met iedere vloed diep onder water te vluchten naar de wereld waar die andere zwaartekracht heerst, die luchtaanvallen terugkaatst en waar drones hun oriëntatie kwijtraken.”
We sloten de middag af met een bijzonder optreden van Celine Bode die speciaal voor deze atelierpresentatie uit Parijs overkwam. Zij zong in eigen melodie het gedicht ‘Bezoek aan de onbekende afwezige’ van Anneke Brassinga.
Bernard Ruijgrok drukt De Kogel en de Hazenstaart.
Deze piëzografie (de nieuwste hoogwaardige kleurvaste druktechniek) wordt op aluminium bevestigd, inclusief wandbevestiging aan achterzijde.
De unieke piëzografie is te koop in twee formaten 80/60 en 30/40 cm. Beperkte oplage: 1 t/m 30, genummerd en gesigneerd.
Bij aankoop van deze piezografie steunt u Stichting Vluchteling.
De stichting zet zich onder meer in voor het opruimen van achtergebleven landmijnen in oorlogsgebieden.
Inlichtingen: neelkorteweg@planet.nl
26 juli 2023 ‘De Vrouwen van Iran’
De Nederlandse Onafhankelijkheidsprijs, de ‘Dutch Independence Award 2023’ werd op 26 juli in het Raadhuis van Wassenaar uitgereikt aan ‘De Vrouwen van Iran’. De uitgenodigde vrouwen Rosa Parto en Yasmijn Faitaie vertelden geëmotioneerd over de situatie in hun land en vroegen de wereld om steun voor de vrouwen die dagelijks voor hun vrijheid van leven en denken vechten.
De Award 2023 spreekt over een wezen dat zich wil bevrijden. Het bronzen beeld ontspringt uit een uit Iran overgevlogen onyx kolom uit de groeve van Kerman. Het is voor mij een eer om een kleine bijdrage te leveren aan een grote strijd. De Award zal in het komende jaar meereizen met Rosa en Yasmijn in de wereld waar vrouwenrechten bevochten moeten worden.
2 juli 2023
Tijdens een informele bijeenkomst op het atelier werd mijn schilderij van Sarah van Vliet onthuld door haar jeugdvriendin Annemarie Jongkoen.
Daarna las ik enkele fragmenten uit de 15 brieven die ik schreef tijdens het maken van het portret (tussen januari – juni van dit jaar) aan Sarah’s moeder Josine de Bruyn Kops, directeur van Museum Gouda die in 1987 overleed.
Januari 2023
Lieve Josine,
Als eerste wil ik jou bedanken. Want jij bent uiteindelijk de allerbelangrijkste bron voor het portret van je dochter die mij, nu zesendertig jaar na jouw dood, vroeg of ik haar wilde schilderen. Het is een dierbare opdracht die stappen in de tijd maakt en die generaties overbrugt.
In de vroege lente van 1987 zaten Sarah en ik bijna dagelijks aan je bed. Het grote afscheid stelde je steeds uit. Ieder seconde dat je Sarah langer kon zien was er één. Nauwelijks 14 was ze.
Het voelt niet vreemd om je te schrijven. Ik heb het gevoel dat je mij ‘leest.’
Wordt vervolgd
Juni 2023
Mijn schilderij ‘Erasmus laat klaprozen achter’ uit 2022 wordt gekozen voor de cover van het nieuw te verschijnen boek ‘ERASMUS de reiziger, brieven van een Europeaan’. Uitgegeven door de bekende Rotterdamse uitgever Ad.Donker. Dit recente imaginaire portret toont Erasmus op 35 jarige leeftijd. Ik liet de jong volwassen Erasmus naar een vriend kijken.
De achtergrond van het schilderij verwijst naar het eerdere imaginaire portret uit 2012 ‘Erasmus in klaprozen hemd’, dat door Sandra Langereis werd gekozen als cover voor haar bekroonde biografie ‘Erasmus dwarsdenker’ uit 2021. Het schilderij staat inmiddels ook op de cover van de Duitse vertaling: ‘Biografie eines Freigeist’.
Neel Korteweg 2022
acryl op linnen
40 x 40 cm
Maart 2023
Van de Amerikaanse dichteres Emily Dickinson bestaat slechts één foto.
Klaas van der Hoek, conservator Allard Pierson Museum in Amsterdam die haar werk in het Fries vertaalde vertelde zo boeiend over haar dat ik haar poëzie ben gaan lezen. Geïnspireerd door haar werk en de foto verbeeldde ik haar in potlood en inkt op papier.
Neel Korteweg 2023
potlood en inkt op papier
30 x 20 cm
Donderdag 23 februari 2023
Vol trots mocht ik op 23 februari 2023 in de Nationale Bibliotheek in Den Haag de bibliofiele uitgave van Zeegezichten overhandigen aan Paul van Capelleveen, collectiespecialist moderne bijzondere gedrukte werken.
Het aangekochte boek, de toegevoegde tekening en het verlengde leeslint worden in de KB door een geavanceerde machine voorzien van een exact passende cassette.
25 november 2022 Artis Bibliotheek Amsterdam
boekpresentatie Zeegezichten Neel Korteweg
In de legendarische Artis Bibliotheek werd mijn nieuwe boek Zeegezichten met de 85 wierdraad profielen feestelijk gepresenteerd. Conservator Hans Mulder vertelde boeiend over het gebouw en zijn bibliofiele collectie, Anneke Brassinga droeg haar prachtige gedicht voor: ‘De zee spreekt de gezichten toe’. En het eerste exemplaar werd uitgereikt aan de kunstminnende Dolf en Liesbeth Huijgers. Zelf mocht ik mijn nieuwe verhaal Chorda voorlezen, een fantasie waarin het wierdraad Chorda filum zelf aan het woord komt.
Het was voor een eenvoudig Veterwier een geweldige eer om tussen de boeken van de grootste biologen der aarde te mogen verkeren. Bovendien werd Zeegezichten toegevoegd aan de collectie en kreeg het portret van Darwin op 7 december 2022 een permanente plaats in de Artis Bibliotheek.
11 december 2022 Atelier Korteweg Amsterdam
Boekpresentatie Zeegezichten
Ook op mijn atelier werd het boek feestelijk gepresenteerd. Heel informeel, alle 85 wierprofielen werden groot op de muur geprojecteerd. Iedereen liep als een schaduw als het ware door zijn eigen profiel heen of door die van zijn vrienden.
Wereldreiziger en essayist Gabriëlle Kok stond midden in de Zee aan de andere kant van het wereldwater in Sri Lanka. Zij droeg het vertaalde gedicht voor van de beroemde Tamil dichter Cheran: ‘Het verhaal van de zee’.
Rina Spigt die ook deze bijeenkomst hartelijk modereerde overhandigde samen met mij de bibliofiele uitgave van het boek deze keer aan Klaas van der Hoek, conservator van bijzondere collecties van de UVA in het Allard Pierson museum te Amsterdam.
Het boek Zeegezichten komt waarlijk op de mooiste plaatsen!
Donderdag 20 oktober 2022
20 oktober 2022 werd het portret dat ik maakte van de legendarische directeur van Museum Gouda Josine de Bruyn Kops onthuld. Zij speelde als vooruitziende feministe een voortrekkersrol in de museale wereld. Josine zal nu een vaste plaats in het museum krijgen.
Haar dochter auteur Sarah van Vliet presenteerde het boek ‘Vrouwen kijken’ waarin zij haar moeder en haar boeiende leven belicht.
Neel over het portret:
In 1987 maakte ik een serie pastels in de tijd waarin Josine al lang ernstig ziek was. Josines gezicht stond in mijn geheugen gegrift door de vele uren die ik aan de rand van haar bed met haar en vaak ook met de nog jonge Sarah over het leven en de kunst sprak.
In mijn atelier In Amsterdam schetste ik 5 pastels in gedempte kleuren. Het waren beelden van een stervende vrouw.
Toen Sarah in 2019 het plan opvatte om een essay over haar moeder te gaan schrijven haalde ik de serie uit mijn archief. Ik schrok, dit was Josine niet, die haar leven vol moed en kracht inzette voor museale kunst. Zo mogen wij haar niet herinneren, besloot ik.
Daarom ben ik in 2019, 32 jaar later op één van de pastels door gaan schilderen. Ik zette Josine krachtig rechtop en bond haar een kleurige doek om het hoofd zo één als zij de laatste jaren in het museum en buitenshuis droeg.
Haar wijsheid en haar schoonheid wilde ik bewaren.
Maandag 22 augustus
Vol trots liet ik deze week het allereerste exemplaar van mijn nieuwe boek Zeegezichten aan mijn kunstminnende goede vrienden Dolf en Liesbeth Huijgers zien.
Zeegezichten zijn profielen van aangespoeld veterwier, door zilverdraad versterkt. Ik noem mijn wierprofielen inkttekeningen van de zee. De 85 zeewierportretten die de laatste zes jaar in de maand september in Normandië aan zee ontstonden, koos ik uit de kring van mensen die sterk in mijn gedachten leven. Het is een ode aan geliefden en naasten, kunstenaars en wetenschappers uit heden en verleden.
Anneke Brassinga schreef bij Zeegezichten het gedicht:
‘De zee spreekt de gezichten toe’
Dit prachtboek vormgeven door Nieck Engelhard en gedrukt door Be Ink zal in november 2022 feestelijk gepresenteerd worden. Daarover binnenkort meer!
Wassenaar dinsdag 26 juli 2022
Uitreiking eerste Dutch independence Award aan president Volodymyr Zelensky
Ik denk nog vaak terug aan die bijzondere middag waarin de onafhankelijkheid van Nederland in 1581 herdacht werd. Aanvankelijk weifelde ik, als overtuigd pacifist, of ik wel een onderdeel kon zijn met een Award ontwerp voor een land dat zo sterk in een oorlog is verwikkeld. Zou de nadeligste vrede niet beter zijn dan de meest rechtvaardige oorlog, dacht ik. Mijn invalshoek bij het ontwerp van een onafhankelijkheidsprijs werd daarom dat ’s lands onafhankelijkheid een wankel evenwicht heeft.
Toch is mijn perspectief wat betreft de positie van Oekraïne behoorlijk veranderd door de inzichten die ik kreeg die memorabele middag. Zeker door de lezing van de Rusland kenner historicus Hubert Smeets die een helder inzicht gaf in de ontwikkelingen van het huidige Poetin beleid maar vooral door de voordracht van Oekraïense schrijver Andrei Kurkov, die gepassioneerd over zijn bedreigde land sprak. Hij liet mij beseffen hoe wij als kinderen van na de tweede wereldoorlog onze vrijheid zo totaal vanzelfsprekend zijn gaan vinden.
Bij het bekijken van de Award spraken we over een bevrijde geest die vanuit een onzichtbare maar diepe verbinding danst op zijn geboortegrond.
Antwerpen zondag 17 juli 2022
Erasmus en zijn geportretteerde vrienden keken verwonderd mee naar het fantastische optreden van de Antwerpse stadsdichter Peter Holvoet-Hanssen, die de portrettentoonstelling ‘Erasmus en de klaproos’ van Neel Korteweg in Antwerpen afsloot.
‘GIAN GIACOMO CAPROTTI, GELIEFDE VRIEND VAN LEONARDO DA VINCI DRAAGT ZIJN HOED’.
Neel Korteweg 2022 acryl op linnen 60/50 cm.
Erasmus die in 1509 in Rome verbleef zou deze jongeman zeker opgemerkt hebben.
Antwerpen zondag 10 juli 2022
De lezing van Sandra Langereis zondagmiddag jl. in de nieuwe gallery van Wouter De Bruycker in Antwerpen was indrukwekkend. Speciaal voor deze tentoonstelling ‘Erasmus en de Klaproos’ schiep Sandra met haar verhaal een verrassend beeld van de grote humanist en zijn intieme relaties met beminde vrienden. 16 geschilderde portretten en 36 inkttekeningen van Neel vertellen hierover.
De kunstminnende ondernemer Dolf Huijgers vertelde kort iets over de kleine uitgave die hij, samen met zijn vriend de geleerde Erasmus vertaler dr. Jan Bedaux, schreef over het aan Erasmus toegeschreven essay ‘Julius aan de Hemelpoort’. De boekjes werden na afloop aan de aanwezigen uitgereikt.
Antwerpen zondag 3 juli 2022
Wat een bijzondere opening van de tentoonstelling ‘Erasmus en de Klaproos’ in de nieuwe gallery van Wouter De Bruycker in Antwerpen: een dialoog tussen de schilder Neel Korteweg en de historicus Sandra Langereis over hetzelfde onderwerp. Beiden bestudeerden tien jaar onafhankelijk van elkaar het werk en de wereld van Erasmus.
Zelden zien we dat literatuur en beeldende kunst elkaar zo versterken.
‘Erasmus en de Klaproos in Antwerpen’
Neel Korteweg exposeert van zondag 3 juli tot en met zondag 17 juli schilderijen en tekeningen van Erasmus en zijn wereld, onder de titel ‘Erasmus en de Klaproos’. In de nieuwe Gallery Wouter De Bruycker, Lange Koepoortstraat 60, 2000 in Antwerpen (open: do/ vrij/ zat/ zo van 11.00 – 18.00 uur en volgens afspraak).
Te zien is het inmiddels beroemde schilderij ‘Erasmus in klaprozenhemd’ (2012), dat Erasmus-biografe Sandra Langereis als cover koos van haar bekroonde biografie ‘Erasmus, dwarsdenker’.
En ook veel nieuw werk, zoals ‘Erasmus laat klaprozen achter’, ‘Pieter Gillis bij Utopia” en andere vrienden van Erasmus.
Opening op zondag 3 juli om 16.00 uur
Beeldend kunstenaar Neel Korteweg en Erasmus-biografe Sandra Langereis gaan met elkaar in gesprek o.l.v. schrijver / dichter Geert Cyriel Tavernier.
Toegang is gratis
Zondag 10 juli 16.00 uur
Sandra Langereis: een lezing over haar biografie ‘Erasmus, dwarsdenker’
Toegang gratis
Zondag 17 juli 16.00 uur
‘Lof der Zotheid’, finissage met surprises
Toegang gratis
Summiere achtergrondinformatie
Neel Korteweg en Sandra Langereis houden zich – los van elkaar – al vele jaren intensief bezig met Erasmus. Sandra Langereis zag in 2013 een tentoonstelling van Neel Korteweg met Erasmus-portretten en raakte onder de indruk van de volstrekt originele visie van Korteweg op de figuur Erasmus. Jaren later in 2021 koos zij voor de cover van haar biografie ‘Erasmus, dwarsdenker’ het schilderij van Neel Korteweg ‘Erasmus in klaprozenhemd’. Samen voeren zij tijdens de opening het gesprek over de parallellen in hun visie op Erasmus. En over het verschil tussen de biograaf die Erasmus met woorden verbeeldt en de kunstenaar die Erasmus met beelden verwoordt. Op 10 juli houdt Sandra Langereis een aparte lezing over de biografie.
December 2021 – De Bibliofiele uitgave ‘Zwaar Licht‘ van Neel Korteweg is opgenomen in de Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam.
Conservator Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam Klaas van der Hoek neemt op 15 december in het Allard Pierson Museum de bibliofiele editie van ‘ Zwaar Licht’ in ontvangst uit handen van Neel Korteweg.
Deze bijzondere uitgave werd in 2019 uitgebracht in een oplage van 25 exemplaren door Gallery Wouter De Bruycker in Antwerpen ter gelegenheid van de gelijknamige tentoonstelling van Neel. De in gerecycled bootstaal gevatte 12 kilo wegende ‘omslag’ bevat een vederlichte bundel met daarin zeven gedichten van toonaangevende Nederlandse en Belgische dichters die reageren op zeven tekeningen van Neel over zwaartekracht.
November 2021 – Sandra Langereis won 31 oktober de Libris Geschiedenis Prijs 2021 met haar biografie ‘Erasmus, dwarsdenker’. De prijs werd overhandigd door de voorzitter van de jury Khadija Arib.
Op de cover van de biografie is het door Neel Kortweg geschilderde portret ‘Erasmus in Klaprozenhemd’ (2014) afgebeeld.
vlnr: Khadija Arib met de bekroonde biografie,
Neel Korteweg, Sandra Langereis